Opdracht: Onderzoek naar de assemblagelijn voor de elektronica van een spoel voor een MRI scanner.
Interview met Gijs van Dam – manager engineering bij NAA en begeleider van de opdracht.
Hoe hebben de leerlingen u gevonden?
Wij hebben ons bedrijf gepresenteerd op de Technasium netwerkbijeenkomst in het Evoluon. Ik had al een soort opdracht in mijn hoofd. Samen met de leerlingen hebben we hier een goede opdrachtomschrijving bij gemaakt.
Wat voor een opdracht hebben de leerlingen uitgevoerd?
De leerlingen hebben de rol van product-engineer aangenomen. In die rol hebben ze het productieproces van een van onze producten bekeken en ze hebben voorstellen gedaan hoe wij het productieproces verder zouden kunnen verbeteren.
Hoe ging dat in zijn werk?
Op de netwerkbijeenkomst hebben we visitekaartjes uitgewisseld. De leerlingen hebben na een paar dagen via e-mail contact met mij opgenomen. Ik heb hen de opdracht toegestuurd, samen met wat achtergrond informatie en literatuur. Ook heb ik een pakketje toegestuurd met materiaal – kale printplaten en onderdelen. De leerlingen zijn vervolgens op school hiermee aan de slag gegaan. Tussentijds hebben zij via de e-mail af en toe vragen gesteld. Aan het einde van hun project, na een paar maanden hebben zij onder begeleiding van een docent bij ons hun project gepresenteerd.
Hoe vond u het om te doen?
Erg leuk. Je ziet dat de leerlingen iets leren waar ik op school nog nooit mee een aanraking was geweest. Doordat de leerlingen ook bij het bedrijf op bezoek gaan krijgen en een opdracht doen zoals die bij ons echt speelt denk ik dat ze een goed beeld krijgen van wat het werk als bijvoorbeeld een product-engineer inhoudt. Daarnaast hebben de leerlingen een hele frisse blik op de uitdagingen die we ze voorleggen en komen er vaak heel verrassende oplossingen uit.
Zou u het nog een keer doen?
Ja, zeker. Bij Neways vinden we het belangrijk dat jongeren zich al vroeg interesseren voor de techniek. Dat willen we graag stimuleren door al op het voortgezet onderwijs te laten zien hoe mooi de techniek is. We hopen daarmee te bereiken dat er meer leerlingen voor een technische vervolgstudie kiezen. Deze opdrachten voor het Technasium bieden ons de mogelijkheid dat te bereiken.